Kirkolle – reitti

”Ainako paistoi aurinko juuri tämän kirkon yllä noin leppoisan kirkkaana…”

Kirkolle-reitti on Volter Kilven Kirkolle -kirjaan perustuva kulttuurimatkailureitti jota ovat olleet toteuttamassa Leader-rahoituksella, talkootyönä Isoluodon kylätoimikunta Volter Kilven Seura, Kustavin seurakunta ja Kustavin kirjasto-kulttuuritoimikunta. Edellä mainittu toteutus tehty vuonna 1999. Suurin osa reitin merkeistä ja opasteista puuttuu. Reitin perusparannus on suunnitteilla.

Kirkolle Reitin kohteet, tekstit on lainattu suoraan esitteestä: (Osa kohteista on pihapiirissä, jonne on pääsy kielletty)

1.Laupusten Lomakartano (yksityinen pihapiiri)
Laupusten Lomakartano, jonka portin sisäpuolella Volter Kilven -seuran pystyttämä muistokivi. Laupunen, kirjan Langholma, oli Kilven äidin lapsuudenkoti. Sinne kirjailijan vanhemmat muuttivat avioiduttuaan. Tila muodostui kolmesta talosta, Simula, Pietilä ja Krookla.

Volter Adalbert Ericsson, myöhemmin Kilpi, syntyi Pietilän talossa 12.12.1874 perheraamattuun tekemänsä merkinnän mukaan. Hieman aidan vieressä näkyy vielä talon kivijalkaa ja siinä kellarinovi. Vuosisata sitten maisemat ovat olleet hyvin erinäköiset. Maankohouman ja salmien maatumisen takia entiset vesireitit ovat hävinneet ja tilalle on rakennettu teitä tai teiden mutkia on oikaistu.
Laupustensalmi erotti aikaisemmin Laupusten- ja Ramsinmaat toisistaan ja pääsaaresta, mutta on nyt ruovikoitunut lahti. Alueella voi nähdä runsaasti rantalintuja ja siellä pesii useita kerttuslajeja.

2.Elmnäinen (Lahdenperä)
Nykyisin asumaton talo tien vasemmalla puolella. Kirkolle lähdettiin ensimmäisenä liikkeelle Lahdenperästä, tanakka lautamies edellä, perässä pikkupojat Vihtori ja Artturi kiiltäväsärmiset lippalakit päässä. Tie ei enää kulje ylös oikealle Markonmäen kautta vaan on oikaistu Koilan torille. Emme voi enää kulkea Isotalon (nyk. Heikintalo) ja Vähätalon (nyk. Päivölä e Antintalo) välistä, joissa isännät olivat jo vuosia käräjöineet kadonneesta napakairan varresta. (Talo palanut vuonna 2019)

3.Koilan Isokartano
Etualalla Matintalo, kirjan Toistalo, jonka Kilven vanhemmat ostivat. Sinne perhe muutti Volterin ollessa kahdeksanvuotias. Täältä matkaan lähtivät Toistalon kapteeni perheineen ja palveluskuntineen. Toistalon Albert on Volter Kilpi lapsena. Tie kääntyy vasempaan ja on parikin kertaa oikaistu. Puolisen kilometriä kuljettuamme on seuraava kohde vasemmalla.

4.Idulan tila, saaristosarjan Pukkila
Kirjan kirjoittamisen aikoihin tie on kulkenut Idulan rakennusten välistä ja risteyksestä nykyisen pellon poikki Alakylään. Nyt tie kääntyy oikealle nykyiselle Kustavin Savipajalle ja pihan poikki, metsän halki Pyölin tielle. Savipajan myymälärakennus on ollut kapteeni Nyholmin talo, jossa Kilpi kuten veljensä ja muut halukkaat saivat kotiopetusta.

5.Taalperin kaivo
Pöylintietä noustaan Viherlahdentielle, edessä puiden takana pilkottaa Tukkilan tuulimylly. Kirjan mukaan entinen lautamies, Juuvannin vaari, oli luovuttanut talon pojalleen ja asui syytingillä. Kappaleen matkaa oikealle ja kohta on edessämme, opaste 5, entinen Taalperin kaivo ja polku vie metsän halki.

6.Aaronkallio
Aaronkallio on yksi entisistä tanssikallioista. Kirjassa se on Pietarinkallio jonka poikki kuljetaan, ensin vasempaan sitten oikeaan metsätietä pitkin, sillalle ja ojan yli metsäpolkuja, pellonreunoja ja rakennettuja siltoja pitkin opasteita seuraten (7, 8) tielle ja oikeaan.

9.Länsikyläntie
Tulemme Länsikyläntien entisen Vesterbyntien risteykseen, josta vasempaan. Vasemmalle jää kallio, jota kirjassa kutsutaan Kuparivuoreksi.

10.Vännilänpuhti
Tänne Juuvannin vaarilla oli kiire varustamaan vene ennen muiden tuloa. Täältä Kihlakunta -vene lähti kirkolle Kilven kuvaamana juhannusaamuna.

”Kolmea vaille sata istui väkeä nyt paatissa…”

Ouran salmessa oli Suomen sodan aikaan Lypertöstä tulleet ruotsalaiset ja Iniöstä tulleet venäläiset ottaneet rajusti yhteen. Vännilän santoihin on haudattu meritaistelussa kaatuneiden ruumiit. Ja kerrotaan, että sotaherra oli laivansa upottua heittänyt kultaisen käyrän sapelinsa veteen ennen kuolemaansa. Sapelia Toistalon Albertkin veneen tuhtolaudan syrjästä kiinnipitäen yritti nähdä. Kerrottiin myös että rannassa kummitteli. Sotaherra siellä käveli sillalla ja katseli sinne mihin oli sapelinsa heittänyt ja sinne mihin laivansa oli uponnut. Friisilän pelloilta on vielä lähivuosinakin löytynyt tykinkuulia.

Rantakari
Soudettiin pitkin Ströömiä. Soutumatka oli raskas ja välillä vaihdettiin soutajia, ensimmäisen kerran Friisilän niemen jälkeen, ilmeisesti Rantakarilla. Ja toinen vaihto oli Juutinkarin niemen nokalla vastapäätä Hindespendalia. Tarinan mukaan piispa Henrik nousi maihin näillä main ja kulki seurueineen laaksoa Henrikin vuorelle.

Lootholma
Lootholman niemen kohdalla käännyttiin sisävesille. Niemen kärjessa on vielä keltainen Lootholman talo. Kustavin Matkailu Oy omistaa alueen nykyisin. Oikealla kohoaa jyrkkänä Riskeläisvuori, kirjan Ristivuori, jonka juuresta käännyttiin Kirkkosillalle ja siitä metsien halki kirkolle, jonka tapulinluukut loistivat viherijäisinä. Kirkkosillasta on vain muutama kivenjärkäle jäljellä.

Pappilanranta
Nyt soudetaan Emmanrauman ruokoisen uoman läpi Flaralle ja Pappilanrantaan ja maantietä käyden kirkolle. Kustavin kirkkoon (vuodelta 1783) kuljettiin eteläpäädystä, kiviaidassa olevan portin läpi kirkkomaan. ”..siellä nukkuvat Jumalan kartanossa kaikki, jotka ovat menneet pois ja pää paljastetaan, kun siunataan heidän ja oma sielu..” Siellä lepäävät myös Volter Kilpi (k. 13.6.1939), hänen veljensä, vanhempansa ja esivanhempansa.